top of page
Bijlmerweide

Bijlmerweide

ING-kantoor, verbouwd tot woningen

ING-kantoor, verbouwd tot woningen

'Bijlmermuseum'

'Bijlmermuseum'

'Mi Oso'

'Mi Oso'

Plein met bloeiende kersenbomen

Plein met bloeiende kersenbomen

Gouden Leeuw

Gouden Leeuw

Groenhoven

Groenhoven

Honingraatvormen

Honingraatvormen

Bijlmerweide

Bijlmerweide

Bijlmerplein

Bijlmerplein

Nellestein

Nellestein

Bijlmer monument

Bijlmer monument

Kraaienest, winkelcentrum Kameleon

Kraaienest, winkelcentrum Kameleon

Taibah moskee

Taibah moskee

Antroposofische architectuur

Antroposofische architectuur

Station Bijlmer

Station Bijlmer

Openbare ruimte

Openbare ruimte

Het nieuwe gezicht van de Bijlmer

Vrij geruisloos wordt de Bijlmermeer omgebouwd tot een topwijk. Voor de echte Bijlmerbelievers was de Bijlmer dat altijd al: een parklandschap zonder auto's, met comfortabele woningen, uitzicht tot weet ik waar, enz. Maar veel mensen gaven toch de voorkeur aan laagbouw, en leegstand was het gevolg. Die laagbouw is er nu gekomen, in een tijd dat mooie architectuur geen vies woord meer is.


  

Typering

  • Wonen in een parklandschap

  • Voormalig 'no-go area'

  • Veel hoogbouw vervangen door laagbouw

  • Samenleven van verschillende ethnische groepen

 

Met behoud van de ruime opzet en met nog altijd veel groen, gaven toonaangevende archiecten vorm aan de Nieuwe Bijlmer. 6500 hoogbouwflatwoningen maakten in 15 jaar plaats voor 3000 laagbouwwoningen en 4200 koopappartementen. In sommige buurten (delen van G- en K-buurt) blijft de oorspronkelijke stedenbouwkundige opzet gehandhaafd. Een groep Bijlmerbelievers heeft zich hiervoor sterk gemaakt. Flats zijn gerenoveerd en de openbare ruimte blijft autovrij en groen. Het kreeg de naam 'Bijlmermuseum', en is nu, vlak naast de laagbouw, toe aan een herwaardering. Hier staat ook het 'Groeiend monument' ter herinnering aan de vliegramp in 1992. De contrasten in de Bijlmer zijn enorm. Nergens in Amsterdam vind je zulke uiteenlopende stedenbouwkundige visies bij elkaar.

In de Bijlmer staan ook spraakmakende grote gebouwen. Hoogstandje is het nieuwe Station Bijlmer van de Engelsman Grimshaw, voorbestemd om een van de grootste stations van Nederland te worden. En het gebouw van de HES, de Hogeschool voor Economische Studies van architect Hoogstad, nieuw onderkomen voor 5000 studenten, stond al meteen nas de oplevering op alle lijstjes van toparchitectuur van de laatste jaren.

Kortom, hoe een achterstandswijk - in het beeld van velen bijna een nogo area - een upgrade beleefde, die zijn weerga nauwlijke kent.

 

Verdere gegevens

Rondleiding op afspraak wandelend of per fiets voor kleine of grote groepen.

Prijs: € 20,- per persoon. Exclusief de eventuele huur van een fiets, als u wilt fietsen.
Voor bedrijven en instellingen komt de btw erbij.

Kleine groepen betalen per persoon iets meer.

Duur: ongeveer 2 uur

Reserveren: Stuur een mail naar aa@architectuuramsterdam.nl

Of bel  06-41967655 / 06-41967625 

bottom of page