Home
De stedenbouw en architectuur van Amsterdam maakten de laatste decennia een bloeiperiode door die internationaal de aandacht trekt. Overal is gebouwd en vernieuwd, wijken werden heringericht. Het leverde aansprekende woningbouw op met gevarieerde vormgeving en verrassende layouts. De waterfronts langs de beide IJoevers zijn een voorbeeld voor andere havensteden in Europa. En met de aanleg van het compleet nieuwe eilandenrijk IJburg in het IJmeer volgt de stad zijn eeuwenoude traditie van bouwen in het water.
Tijden veranderen en de Amsterdamse stedenbouw past zich aan. Zoals dit door zijn hele geschiedenis gebeurde. Met het Werelderfgoed van de grachtengordel, de grote vernieuwingen uit de twintigste eeuw - Berlage en de Amsterdamse School, Van Eesteren en de modernistische stedenbouw - is Amsterdam een architectuurstad van de eerste orde. Daarover gaat deze website, aangeboden door het Stadswandelkantoor.
Grachtengordel
Aan de zuidkant van Amsterdam verrijst, met vallen en opstaan, de Zuidas. Een nieuwe wijk, opgezet volgens de hedendaagse mengformule met bedrijven, woningen, horeca en andere stedelijke voorzieningen bij elkaar. De bestaande stad wordt ondertussen niet vergeten. Wijken uit het einde van de negentiende en de eerste helft van de twintigste eeuw, zoals de Pijp en de Indische Buurt, worden aangepakt en krijgen in navolging van de Jordaan een opknapbeurt. Er vindt een ongekend grootschalige herstructurering plaats van de naoorlogse Westelijke Tuinsteden en de parkstad Bijlmermeer.
Ook op de bijzondere historische locaties van het Oostelijk Havengebied, het Westerdokseiland, de fabrieksterreinen in het oude westen en het voormalige NDSM wervengebied op de noordoever van het IJ wordt nu gebouwd, maar het verleden wordt er niet weggevaagd. Oude fabrieken en havengebouwen krijgen een andere bestemming. Ze worden opgeknapt en hergebruikt door bedrijven en voor cultuur. Tussen de industriële monumenten zorgen woningen voor een spannende mix van oud en nieuw.
Nieuws & Opmerkelijk
Amsterdam Boeken